Barbecue

Hopelijk is het eindelijk zomerweer en blijft het zo. Tijd voor de barbecue. Tijdens het barbecueën wordt het vlees gegrild, waardoor er vleesvet verdwijnt in de barbecue en er is geen extra vet nodig om te bakken.

Hierbij wat gezonde barbecuetips en een recept.

  • Rode sauzen zijn caloriearm, zoals curry, barbecuesaus, chilisaus, ketchup.
  • Neem bij voorkeur magere vleessoorten, zoals kipfilet, drumsticks, kalkoenvlees,  haaskarbonade, hamlappen (voor de saté) en  biefstuk.
  • Maak vispakketjes door vis met viskruiden in folie te wikkelen en zo op de barbecue te leggen. Vis bevat gezonde vetten.
  • Maak spiesen van kip afgewisseld met groente, zoals champignon, paprika, ui en tomaat.
  • Banaan met rauwe ham: snij een banaan in stukken en wikkel er een plakje rauwe ham om, vervolgens even roosteren.
  • Neem groente bij de barbecue, zoals bijvoorbeeld onderstaand recept.

 

Fruitsalade met gerookte kip:

Ingrediënten:

  • 100 gram gerookte kipfilet, in blokjes gesneden
  • 200 gram ijsbergsla, fijngesneden
  • 1 rijpe mango, in blokjes gesneden
  • 1 komkommer, in schijfjes gesneden
  • 4 eetlepels rozijnen
  • Dressing: 2 eetlepels slasaus, 2 eetlepels yoghurt, peper, zout en knoflookpoeder.

 

Bereiding:

Bereid de dressing door de slasaus en de yoghurt te mengen. Voeg naar smaak een beetje peper, zout en knoflookpoeder toe. Meng in een saladekom de sla, komkommer, kipfilet, mango en rozijnen. Roer de dressing er doorheen.