Ontbijt

Redenen voor een ontbijt:

Het ontbijt is een moment van de dag waar niet altijd bij stil wordt gestaan. Hierbij neem ik de kans om het ontbijt in het zonnetje te zetten. 4 Redenen om te ontbijten:

1. Het ontbijt levert energie en zorgt voor concentratie

Een auto rijdt niet zonder benzine en een telefoon werkt niet met een lege  batterij. Je lichaam heeft een ontbijtje nodig heeft om met energie aan de dag te beginnen. Het ontbijt geeft je 10 tot 15% van de energie en voedingsstoffen die je dagelijks binnenkrijgt. Vooral energie uit koolhydraten (zoals in brood en andere graanproducten) is belangrijk om op te starten. Je hersenen hebben namelijk koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Zo levert een goed ontbijt de energie voor concentratievermogen op het werk of op school.

2. Rustmoment

‘s Ochtends de tijd nemen voor een ontbijt zorgt ervoor dat je tot rust komt en de dag rustiger begint.

 3. Het ontbijt levert vitamines, mineralen en vezels

Het ontbijt levert niet alleen energie, maar ook belangrijke voedingsstoffen. Ontbijten draagt bij aan het binnenkrijgen van voldoende vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Als je daar de dag niet mee begint, haal je die achterstand maar moeilijk in. Onderzoekers van TNO hebben ontbijters en niet-ontbijters met elkaar vergeleken. Dat onderzoek liet zien dat mensen die niet ontbijten over de gehele dag minder voedingsstoffen binnenkregen dan ontbijters.

4. Ontbijten helpt om een goed gewicht te houden

Wie in de ochtend niet ontbijt, krijgt al snel de verleiding om naar tussendoortjes zoals snoep en snacks te grijpen. Meestal zijn dat tussendoortjes die rijk zijn aan vet en energie, maar arm aan vitaminen en mineralen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die ontbijten minder vaak last van overgewicht hebben. Wie een gezond gewicht wil behouden, doet er dus slim aan de dag met een ontbijt te beginnen. Het liefst een ontbijt met veel vezels.                     Voedingsvezels leveren nauwelijks calorieën, maar ze geven wel een verzadigd ofwel vol gevoel. Daardoor is de kans kleiner dat er meer gegeten wordt dan nodig is.