Zout

Nederlanders eten te veel zout. Volwassen mannen eten gemiddeld maar liefst 9,9 gram zout per dag en vrouwen 7,5 gram. Het advies is om maximaal 6 gram zout per dag te eten. Uw lichaam heeft zelfs voldoende aan 1 tot 3 gram zout. Waarvoor heeft u zout nodig?

Zout is nodig voor:

  • het regelen van het vocht in uw lichaam
  • transport van voedingsstoffen
  • prikkelen van zenuwen
  • samentrekken van spieren

U heeft dus een minimale hoeveelheid zout nodig voor het goed regelen deze processen. Maar te veel zout kan uw bloeddruk verhogen, en dat is ongunstig. Een hoge bloeddruk is een risicofactor voor hart- en vaatziekten en nierschade. Door minder zout te eten, daalt uw bloeddruk en neemt uw risico op hart- en vaatziekten en nierschade af.

Maar ik eet niet zout…
U voegt misschien geen zout toe tijdens het koken, maar ongemerkt krijgt u toch veel zout binnen. Drie kwart van het zout dat u per dag binnenkrijgt is afkomstig van bewerkte producten zoals brood, kaas, vleeswaren, soepen en snacks. Ruim een kwart van het zout dat we dagelijks binnenkrijgen komt uit brood. Dat betekent niet dat u geen brood meer mag eten, want brood zit vol vezels, vitamines en mineralen.
U krijgt minder zout binnen als u kritisch inkopen doet en weinig zout toevoegt tijdens het koken van de warme maaltijd.

Er komen steeds meer producten op de markt die minder zout bevatten dan de reguliere variant, bijvoorbeeld kaas en bouillonblokjes met minder zout.